THYROID : CARA-CARA MENGATASINYA DAN MENGURANGKAN RISIKO TERJADINYA KEMBALI - CINTA HATI SAYA

Tuesday, 3 April 2018

THYROID : CARA-CARA MENGATASINYA DAN MENGURANGKAN RISIKO TERJADINYA KEMBALI

Assalammualaikum..

Kalau sebelum nie kita tahu pasal jenis-jenis thyroid yang mana ada 2 jenis iaitu hyperthyroid dan hipothytoid. Kedua-dua thyroid nie semuanya berkaitan dengan kelenjar thyroid, yang mana kelenjar thyroid nie mengeluarkan hormon untuk keseimbangan badan.Kalau anda nak tahu simptom thyroid nie ape, boleh click DISINI

Tapi jika kelenjar thyroid nie mengeluarkan salah satu jenis thyroid ni melebihi dari biasa, maka ianya akan menjadi satu penyakit. Dan setiap fungsi hormon itu menjadi tidak stabil dan boleh menyebabkan terjadinya kanser thyroid.

Kali nie pula saya nak share kan tentang cara mengatasinya secara semulajadi atau kita panggil secara tradisional. Jom kita tengok apa yang boleh menurunkan paras hormon thyroid.


1. PILIH MAKANAN YANG SEIMBANG

 Bagi pesakit thyroid, mereka memerlukan makanan yang sihat untuk mengawal pengeluaran hormon thyroid nie. Silap makan boleh menyebabkan hormon thyroid bercelaru. Jadi, memilih makanan yang betul dengan keseimbangan hormon seperti makanan yang mengandungi iodin, selenium, vitamin. Ianya dapat membantu menghasilkan hormon yang baik. Antara makanan yang disarankan seperti gandum, beras perang, pasta gandum, organik. Nak yang lebih baik, anda boelh amalkan eat clean.

2. MAKAN MAKANAN YANG BERKHASIAT

Memilih makanan berkhasiat memang sukar lebih-lebih lagi bagi pesakit tyhriod. Mereka perlu memilih makanan yang seimbang. Contohnya, jika anda ingin memakan daging, sila pastikan daging tersebut adalah daging tanpa lemak (daging dari haiwan yang makan rumput kerana kandungan lemak omega 3 dan 6 adalah berbeza). Dan kalau boleh, daging tersebut tidak disuntik hormon atau diberikan antibiotik.

Kalau anda bukan seorang yang makan daging, anda juga boleh memakan ikan yang tidak mengandungi merkuri yang tinggi. Kerana kandungan merkuri yang tinggi boleh menyebabkan hormon thyriod menjadi lebih buruk. Seeloknya pilih lah ikan yang mengandungi kandungan Omega 3, kerana ianya dapat mensatbilkan dan mengimbangkan kandungan hormon thyroid anda.

3. MENURUNKAN KANDUNGAN PARAS GULA

Haa..yang nie selalunya terjadi pada mereka yang menghidap penyakit diabetes. Tak kiralah berapa stage or type diabetes anda, ANDA DIMINTA MENGURANGKAN KANDUNGAN GULA. Jika anda ingn tahu, kandungan gula juga boleh mempengaruhi hormon thyroid. Jadi, seeloknya, anda perlu mengambil stevia sebagai pengganti gula.

4. MINUM AIR YANG BANYAK

Ini adalah rutin harian kita minum air sekurang-kurangannya 3Liter setiap hari, Bila kita cukup kadar minuman air dalam badan, ianya dapat menstabilkan segala hormon yang ada dalam badan kita. Bukan sahaja baik untuk hormon, malah ianya juga sangat terbaik untuk buah pinggang.

5. MENGURANGKAN TEKANAN

Tahap stress yang tinggi boleh mempengaruhi hormon thyroid. Bila keadaan kita stress, badan kita akan mengeluarkan hormon yang tidak seimbang dan ianya boleh membuatkan kita berasa tegang, marah, letih, dan sebagainya. Jadi, cara terbaik adalah mengurangkan stress. Oleh itu, anda dikehendaki pergi bercuti ke untuk hilangkan stress.

6. REHAT SECUKUPNYA.

Mendapat rehat cukup memang bestkan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang bekerjaya, bekeluarga. Luangkan masa anda dengan menjalani terapi di spa ke, tidur dengan cukup ke or jika anda jenis yang suka travel, lebih baik anda pergi. Bila kita mendapat rehat yang cukup, badan pun akan segar kan.

Jika diatas adalah cara yang paling senang dan semulajadi. Ini pula adalah cara yang paling terbaik untuk diri anda. Ianya membantu untuk mengurangkan risiko terjadinya thyroid berulang kali.

Contoh untuk suplement Hyperthyroid

Supplement yang terbaik ini akan membantu anda tau.

SUSTAINED RELEASE VITA-C PLUS
- membantu mengurangkan stress/tekanan
- Menguatkan sistem imunisasi badan anda

VITAMIN E COMPLEX
- memngandungi kandungan antioksidan yang kuat 
- membantu mengukuhkan lagi sistem imun
- membantu melambatkan pertumbuhan kanser

OMEGA GUARD
- membantu menstabilkan hormon thyroid

LECITHIN
- membantu pencernaan yang baik
- membantu menstabilkan hormon
- mengurangkan stress

VITALEA 
(sesuai untuk hyperthyroid)
- membantu membekalkan tenaga
- membantu menjaga kesihatan thyroid

ESP 
(sesuai untuk hyperthyroid)
- membantu memebekalkan tenaga
- kandungan protein yang cukup untuk badan
- membantu tingkatkan sistem imun


Hormon thyroid nie memerlukan Resveratrol yang mana ianya bertindak sebagai antioksidan yang membantu menstabilkan hormon thyroid nie. Kat dalam Vivix ada Resveratrol.

Saya nak share testimoni pesakit hyperthyroid yang dah mencuba suplement Shaklee nie..

 

Jadi, anda tak perlu risau lagi dengan penyakit thyroid nie, sebabnya ada suplement yang dapat membantu anda.Jika anda ingin membeli secara online boleh je click kat bawah.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ed6e6a016ad5ed80cb9d227067cc6b87
 
------------------------------------------
Anda berminat untuk milikinya, boleh je hubungi saya dibawah nie..Saya sedia membantu anda.