BAGAIMANA SERANGAN ASMA BOLEH TERJADI DAN APAKAH FAKTORNYA - CINTA HATI SAYA

Sunday 29 May 2016

BAGAIMANA SERANGAN ASMA BOLEH TERJADI DAN APAKAH FAKTORNYA

Apa itu serangan asma..

Serangan asma adalah kesukaran bernafas yang menyebabkan keradangan di saluran paru-paru..Atau dalam bahasa sains nya macam nie...Keradangan dan spasma pada bahagian selaput dinding laluan udara yang menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit..

Ini terjadi apabila otot dinding menjadi kejang hingga menyebabkan saluran pernafasan menjadi sempit sehingga menghalang pernafasan dan menyukarkan pernafasan..Jika tidak dirawat dengan segera boleh menyebabkan seseorang itu pengsan..Atau yang kebih teruk lagi boleh menyebabkan kematian..

Ini serba sedikit tentang bagaimana serangan asma boleh terjadi..

Menurut patologi, serangan asma nie boleh terjadi apabila pengaktifan sel mast oleh alergen hingga terhasilnya histamina dan IgE. Tanda serangan asma boleh dikesan dengan cara pernafasan iaitu..

 * saluran pernafasan berbunyi seperti bersiul.
.* Hembusan pernafasan menjadi lebih panjang berbanding dengan hembusan semasa menarik nafas.
* tisu cekung antara tulang rusuk dan bahagian atas sternum dan kalvikel
* dada menggelembung


FAKTOR SERANGAN ASMA

* PERUBAHAN CUACA - cuaca yang tidak menentu juga boleh menyebabkan terjadinya serangan asma..ada seeorang yang tidak boleh dengan kawasan sejuk seperti dengan air-cond

* PERSEKITARAN - kawasan persekitaran juga boleh menjadi faktor serangan asma. Contohnya dengan kawasan merokok.

* MAKANAN - bagi sesetengah orang, makanan juga tidak boleh diambil dengan sewenangnya. hanya sesetengah yang boleh dimakan, Antara makanan yang dilarang ialah minuman bergas, berais, buah-buahan

* KAWASAN BERDEBU - kawasan berdebu boleh menyebabkan serangan asma, jadi perlulah berhati-hati ye ketika berada dikawasan berdebu.

* HAIWAN PELIHARAAN - bulu haiwan boleh menyebabkan serangan asma

* KETURUNAN -  Hal yang nie memang tak boleh dielakkan lagi lah..keturunan juga boleh menyebabkan serangan asma..


Jadi serangan asma nie bukan boleh dibuat memain ye...seseorang yang mempunyai penyakit asma memerlukan pemerhatian yang lebih dan jagaan yang lebih untuk menghindar dari diserang..

Sebelum saya nie saya ada tampilkan dengan testimoni pasal pesakit asthma..Boleh klik kat sini..untuk ketahui bagaimana dia boleh mengurangkan penyakit asma beliau..

Untuk ketahui lebih lanjut boleh hubungi saya :

Hafza Aein
0173739567


No comments:

Post a Comment