DUGAAN YANG SENTIASA BALAS DENGAN SENYUMAN AGAR HATI TENANG - CINTA HATI SAYA

Monday 1 August 2016

DUGAAN YANG SENTIASA BALAS DENGAN SENYUMAN AGAR HATI TENANG

Bila bercakap tentang anak..hati saya terasa sayu sahaja...Mane tidak nya..anak yang selama ini saya kandungkan dan lahirkan..tidak membesar depan mata saya sendiri..Bukan menidakkan tanggungjawab yang saya kene pikul..Tapi ada tanggungjawab yang lagi besar yang saya sendiri terpaksa pikul..

Menggalas tanggungjawab sebuah keluarga memang tidak mudah..Tambahan pula jika saya sendiri seorang yang bekerja...yang mempunyai kerjaya..yang sentiasa kene komited dengan tugas...Memang bukan mudah..

Walaupun dah diberi pilihan untuk melakukan tugasan ringan...yang hanya dipandang dengan mata kasar..Memang nampak mudah dan menyenangkan..Tapi jika dilihat dengan mental...Hanya Allah s.w.t sahaja yang tahu betapa besarnya dugaan yang diberikan...

Benar cakap ulama..Benar cakap mereka yang dah pernah menerima dugaan..

Jika rasa tak puas hati...Beritahu Allah
Jika rasa banyak dugaan..Beritahu Allah
Jika rasa tak cukup..Beritahu Allah..

Hanya Dia yang menentukan kehidupan seorang insan yang bernama manusia...

Tak pernah terlintas difikiran saya..dugaan yang Allah berikan untuk saya..Sungguh besar...Benar cakap orang..Tak semua manusia dugaan nya sama...Allah ingin menguji kesabaran dan ketabahan seseorang melalui dugaan...

Bagi saya..dugaan saya nie yang terbesar pernah saya tanggug...Mungkin ada yang lebih besar lagi dugaan orang lain...Dan hanya dia sahaja yang tahu macam mane nak melalui dugaan nie dengan sabar dan tabah...

Dan saya sentiasa berdoa agar dia pandai berdikari untuk diri sendrir...Menjadi anak yang solehah dunia dan akhirat...

Aaminn


No comments:

Post a Comment