KENALI DR FORREST C SHAKLEE DENGAN LEBIH DEKAT LAGI DAN SUMBANGANNYA DALAM DUNIA KESIHATAN

Assalammualaikum...pasti ramai yang tertanya-tanya.."ko nie tulis sume pasal Shaklee..ko tau ke siapa dia..Ntah2 ko main ikut je cakap orang kan.."..Baiklah, sekarang kita akan kenali sebenarnya Shaklee..Siapa pengasasnya...terlebih dahulu...hensome kan...tapi ni dululah..time dia muda-muda lagi...jap g kita tengok lah..bile dah tua..hehehe...

DR FORREST C SHAKLEE


LATAR BELAKANG BELIAU

* Dilahirkan di Carlisle, Iowa...dekat U.S tu...pada bulan November 1894...dah lama dah dia dilahirkan..Beliau bukan lah orang senang..sebabnya tinggal di lombong arang batu, yang penuh dengan habuk, kotor, debu, dan sebagainya lah...

* Disebabkan beliau duduk kt lombong arang batu...tau2 je lahkan kotor n debu dia mcmner kan...dia didiagnosis batuk kering oleh doktor dan hanya dapat bertahan dalam 8 tahun sahaja...Disebabkan itu, beliau mengambil keputusan untuk berpindah ke utara Iowa...dengan percaya bahawa..alam semulajadi mampu merawat penyakit nya...

* Ketika beliau melihat kearah alam semulajadi tetiba..beliau menyedari yang haiwan mendengar suasana alam semulajadi tetapi kenapa kita tidak mendengarnya...Dan terus membuat kajian mengenai kesihatan tubuh, kecergasan umum, dan makanan yang baik

* Bersekolah di Palmer School Chiropractic dimana pengasasnya adalah En BJ Palmer..yang terkenal..Akan tetapi, Shaklee mempunyai pendapat yang berbeza dengan En Palmer kerana bagi Palmer kiropraktik hanya boleh digunakan untuk fizikal sahaja...tetapi bagi Shaklee..keseluruhan sistem diperlukan untuk mengekalkan kesihatan tubuh...

SUMBANGAN SHAKLEE

* 1915 
   - terciptalah satu vitamin yang dipanggil " Vitalized-Minerals"..tapi selepas itu ditukar pulak nama dia jadi " Lique-Lea"..dah pulak tu, kawan dia bagi pulak nama lain  " Vitamin ditemui"..macam2 nama yang dinamakan...Klu nak tahu ape vitamin tu...Vitalea lah jawabnya...sekarang dah 100 tahun ke dunia nie...dah lama dah pun...

Nilah botol vitalea yang pertama dibuat

* 1917

   - Tak lama lepas tu, Shaklee pun pindah pulak ke Fort Dodge, Iowa...dan membuka sebuah klinik untuk kemudahannya..dan mengumpulkan beberapa pakar tulang termasuklah osteopaths, internists, pakar bedah..Besar tau klinik dia..dan menghabiskan masa untuk mentelaah sume nya kt situ...



* 1921
   - Beliau sekali lagi mengambil berat pasal terbakarnya pinggul kiri dan kaki..dan doktor pulak cakap itu kanser...dengan hanya pembedahan sahaja boleh diselamatkan...tapi biasalah...Shaklee mane nak caya semua tu...yang dia tahu..dengan alam semulajadi dia akan sembuh..dan berfikiran positif...Akhirnya, dia pun tutup klinik dan memulakan program intensif makanan nya, mengenali jenis-jenis barah..berpuasa sekali sekala...Dia pun mulalah makan banyak buah-buahan, sayur-sayuran dengan diet yang seimbang, makan banyak vitamin dan mineral..Tapi tak juga sembuh lukanya itu...Shaklee yakin dengan fikiran yang positif dan makanan yang semulajadi dapat menyembuhkan lukanya tu.... Lebih kurang setahun dah berlalu....luka td dah pun sembuh..apa lagi hepila ye...

BUAH-BUAHAN, SAYUR-SAYURAN, VITAMIN DAN MINERAL SEMULAJADI 
* 1929
   - Klinik kesayangan dia dah musnah..semua rekod dah terbako...yang tinggal buku inspirasi kawan dia je...yang mengatakan hanya wujud produk minda sahaja...Sebelum nie dia dianugerahkan Ijazah Doktor Muda Teologi..lepas tu pulak jadi menteri ke senuah gereja...Bizi macam mane pun...dia tetap nak gak buat kaji selidik pasal makanan...dengan memberikan kesihatan yang baik...
   - Berpindah ke California..dan mendapat 2 lagi darjah iaitu Profesor Kiropraktik dan Doktor Naturopati..dan pada 1935..beliau mengajar di California Chiropactic College..


*  1943
    - Dr. Shaklee bersara daripada amalan aktif

* 1945 
   - mula menulis satu siri artikel mengenai pengaruh minda ke atas kesihatan individu dan kesejahteraan. Falsafah dan kepercayaan sepanjang hayat adalah kuasa alam semula jadi...Dua tahun kemudian beliau mengasaskan Yayasan Shaklee dan mempunyai nama falsafah, "Thoughtsmanship," dan menghabiskan banyak masa di dalam kuliah 

* 1951 
   - mempunyai empat jilid  Thoughtsmanship yang diterbitkan. Universiti Komanwel di Los Angeles menganugerahkan beliau Kedoktoran Falsafah untuk kerja-kerja ini. Banyak kuliah popular beliau disiarkan oleh stesen-stesen radio di San Francisco dan Oakland.

* 1955,
   - Dr. Shaklee, 62, memberitahu dua anak-anaknya (Forrest Jr. dan Lee) bahawa dia mahu melakukan sesuatu yang akan menjejaskan kepentingan orang ramai yang semakin meningkat dalam pemakanan. Dia mahu memulakan perniagaan untuk mengedarkan makanan tambahan. 

* 1 April 1956, 
   - enam bulan kemudian, Shaklee Corporation membuka pintunya. Pada masa itu, Amerika percaya dirinya sebagai negara diberi makan yang terbaik di dunia. Setiap pelanggan yang berpotensi perlu dididik sebelum dia akan menjadi pelanggan. Dr Shaklee kepada anak-anaknya, "Kami akan mengajar beberapa dan mereka akan mengajar orang lain."
SHAKLEE TERKINI DI AMERIKA


Dengan penyelidikan, sains, ketaqwaan dan usaha kerja keras, ketiga-tiganya menjadi idea yang baik 


- jualan langsung daripada penjagaan kesihatan  
- produk berkaitan 
- menjadi satu kejayaan luar biasa. 



Hebatkan Shaklee nie..hanya kerana dia yang menghadapi pelbagai penyakit dulu...dengan makan sumber alam semulajadi..segala penyakit dapat disembuhkan..pemikiran positif juga penting dalam membantu kesihatan beliau...malah membantu mereka yang lain juga..Untuk ketahui lebih lanjut..boleh klick kat sini..untuk dengar sendiri cerita dari seorang Master Shaklee..

Sebab tulah..Shaklee masih lagi berada dipasaran sehingga sekarang...dah dikaji secara klinikal dan ramai pakar yang dah buat kajian tau,....jangan nak main tuduh lepas nie ye...

oklah...dah tau kan sape Shaklee nie...lepas nie..sy nak citer cikit lak pasal Company dia lah..tunggu tau...assalammualaikum...



Popular posts from this blog

PETUA MENGHILANGKAN/MENGURANGKAN ASMA(SEMPUT) SECARA SEMULAJADI AGAR KEKAL SIHAT

PENYAKIT ASMA DAN PENYELESAIANNYA AGAR SIHAT TANPA UBAT

10 KELEBIHAN LECITHIN YANG MESTI ANDA KETAHUINYA AGAR TIDAK TERSALAH PILIH