Tuesday, 7 July 2015

5 TEMPAT YANG PERLU DIBERI PERHATIAN KETIKA MENJELANG HARI RAYA

Tinggal beberapa hari sahaja lagi nak rayakan...Terasa sekejap sahaja berpuasa..Malam nie dah sambut Malam Lailatil Qadar...Allahuakbar!!!..Tak cukup rasenya kita nak beribadah dibulan yang mulia nie..

Tapi kene redha juga..Dalam kita menyambut bulan mulia nie..Macam biasalah kan..Dimalam-malam akhir nie..semua persiapan raya kene buat..Nak buat kuih raya..Nak siapkan baju raya..Nak siapkan langsir raya..Nak cat kaler baru...Serba serbi semua nak baru lah katakan..Tak nak mengalah...

Tapi perlu diingatkan..Nak kemas rumah bukan mudah..Nak-nak bagi mereka yang berkerjaya..memnag memenatkan kan...Jangan risau..saya ada tips macam mana nak memudahkan kerja rumah anda..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

1. PERABUT RUMAH

 - Biasanya bagi mereka yang dah berkahwin..perabut rumah dah tentulah banyak kan..Kalau jenis yang rajin berkemas memang tak jadi masalah...Tapi yang malas berkemas..dah tentu debu dan habuk tebal da kt perabut...



2. LANTAI RUMAH

 - Penggunaan karpet biasanya sukar untuk dibasuh...Cantik memanglah cantik..Itu tak dinafikan lagi..Tapi nak jaga kebersihannya memang lah sukar..Lantai rumah yang bermozek sangat senang nak  dijaga..Kalau nak lagi cantik..boleh hamparkan tikar buluh..pun dah ok dah...


3.  DAPUR

 -  tempat nie adalah yang paling penting untuk dibersihkan...Sebabnya..orang selalu dok keluar masuk je..Nak tengok hidangan yang disediakan..Mane mak-mak senang nak bersembang..Tak la kacau kaum bapak-bapak nak berbual....Oleh itu, pastikan dapur anda sentiasa bersih..Baru tetamu selesa nak datang..



4. TANDAS

 - Tandas juga harus diutamakan dan perlu dibersihkan...Yang nie pun orang dok keluar masuk je..Almaklumlah, dah makan banyak dah minum air banyak..semua nak kene buang pulak..Kalu tandas kotor..tetamu pun geli nak masuk...



5. KACA

 - Bagi sesetengah rumah, mereka suka dengan perhiasan kaca..Kalau berhabuk dari jauh lagi dah boleh nampak habuk dia kan...Tak berkilat la kata orang...Dah tak cantik kalau kaca perhiasan tak kilat..Jadi perhiasan kaca pun kenelah ambil perhatian dan bersihkan..Baru nampak lawa...

--------------------------------------------------------

Rumah dah kemas barulah hati senang kan...Betul tak??...Tetamu datang rumah pun tak de masalah kan...

Nak tips paling mudah...senang sahaja...Nak bersihkan semua diatas..Gunakan BASIC H..Yang semestinya selamat digunakan..Dan yang paling penting ianya selamat juga untuk kanak-kanak...

Selamat mencuba!!!