8 CARA DETOX SECARA SEMULAJADI TANPA KESAKITAN

Detox dah semakin terkenal sekarang...Sebabnya ada yang berpendapat yang detox nie untuk kuruskan dan kurangkan berat badan je..RAta-rata yang selalu buat adalah kaum wanita..Biasalahkan..kecantikan mane boleh berpisah dengan wanita..Walaupun berbadan besar tetap inginkan kecantikan dan kesempurnaan...

Tapi kalau diistilahkan detox sebenarnya proses membuang toksin dalam badan..Maksudnya satu proses yang melibatkan sistem pemcernaan untuk proses pembersihan..Iyelah..selama ini, kita dok makan je..main bedal je nak telan ape pun..Last sekali dapat penyakit...

Tapi setiap orang pelbagai cara mereka buat detox..Ada yang menggunakan set suplement..ada yang buat detox secara sendiri dengan bahan-bahan harian..Ada juga yang buat melakukan dengan berdiet dan pantang larang pemakanan...Macam-macam lagi lah..

Tapi..Kali nie saya just nak share cikit je pasal detox secara semulajadi..Terdapat bahan atau buah-buahan yang boleh kita gunakan untuk berdetox..Nak tahu ape bahan dia dan fungsi dia...Jom check it out..

1. TEH HIJAU


- Dauh teh hijau nie mampu membuatkan diri anda kurus...Sebabnya daun teh nie boleh mengurangkan berat badan dan menguruskan..Selain itu, teh hijau nie juga boleh berfungsi mencegah dari radikal bebas seperti kanser..Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi.minum teh hijau ini..sebabnya boleh mengurangkan tekanan darah anda...dan membersihkan saluran darah anda..


2. BAWANG PUTIH

- Selalunya bawang putih digunakan dalam masakan..Tapi tau tak korang..masyarakat Korea dan China menggunakan banyak bawang putih sebabnya khasiat bawang putih nie adalah anti-bakteria dan anti-virus..yang boleh mengurangkan risiko stroke dan kanser..Selain itu bawang putih juga berfungsi membantu sistem pencernaan seperti hati..memang sangat sesuai la sebab hati juga perlukan permbersihan..


3. BAWANG MERAH

- Masyarakat India memang terkenal dengan bawang merah mereka..Kalu tak de bawang merah..memang tak sah kan..Bawang merah berfungsi mengurangkan risiko kanser, jantung, dan kencing manis..Sambil-sambil tue, bawang merah nie tolong bersihkan hati untuk buang toksin dalam badan..Yang terbaik untuk bawang merah nie adalah mengurangkan risiko Alzheimer..


4. HALIA

- Halia selalunya digunakan ketika time berpantangkan..Khususnya untuk kaum wanita..bagi proses pembuangan angin dalam badan..Sebenarnya, halia nie sangat bagus bukan sahaja untuk buang angin dalam badan tapi juga boleh membantu mengatasi masalah sistem pencernaan..dan melancarkan pengaliran darah yang bermasalah..Halia juga bagus untuk membunuh sel-sel barah dari terus merebak..


5. LEMON
- Lemon nie tak perlu lah dikenalkan lagi...Sememangnya memang untuk proses detox..Rata-rata ramai yang menggunakan lemon untuk proses detox kan..Tapi tak pe lah saya share cikit fungsi dia...Lemon adalah anti-oksidan yang mematikan sel-sel yang rosak dari radikal bebas..Selain itu, lemon juga berfungsi membersihkan sistem penghadaman dan juga hati..Bile buat minuman detox lemon nie..Korang perasan tak..perut korang rase selesa selepas proses pembuangan..Best kan...Sebabnya ia membersihkan usus korang yang dah berkarat ke dalam tu..


6. EPAL HIJAU

- Epal hijau memang masam kan...Sebab itu lah ianya sesuai dijadikan bahan dalm proses detox...Kemasaman dia tu, boleh membantu membersihkan saluran usus dan juga membuang racun dan toksin dalam badan..Selain itu, epal hijau nie boleh mengatasi masalah sembelit..Yang terbaik lagi, epal hijau nie juga adalah anti-kolestrol..Sesuai untuk pesakit darah tinggi, dan jantung..


7. NANAS

- Nanas juga masam kan..kalau tak masak betul..Nanas nie sebenarnya bagus untuk proses pencernaan yang mana ianya berfungsi membunuh cacing dalam perut...eee...gelinyakan..tapi dalam perut banayk tau cacing..Selain itu, namas juga boleh cuci tubuh, melawaskan pembuangan air kecil, meransang penghadaman, dan juga merawat darah..Nanas nie mengandungi asid sitrik yang boleh menghilangkan lemak dan juga menguruskan badan...Salah satu bahan yang sangat sesuai untuk detox..
8. BIJI LABU

- Biji labu nie sangat sesuai untuk proses detox...sebabnya bile kita dalam melakukan detox nie..sistem imun akan terganggu..jadi fungsi biji labu nie..membantu menguatkan sistem imun badan..Selain itu..biji labu nie juga dapat menstabilkan gula dalam darah dan juga anti-radang..Dan yang paling penting..biji labu nie dapat mengatasi masalah cacing pita dalam perut..Bile cacing dah mati maka proses membakar lemak dan menguruskan badan pun berjaya...
Jadi..selamat berjaya ye dengan cara detox semulajadi nie..In Shaa Allah..ianya selamat digunakan dan diamalkan...

Sebarang masalah...boleh hubungi saya...

IG : @arryanayash

PAGES : BUTIK VITAMIN AEIN

WA : 0173730567

Popular posts from this blog

PETUA MENGHILANGKAN/MENGURANGKAN ASMA(SEMPUT) SECARA SEMULAJADI AGAR KEKAL SIHAT

PENYAKIT ASMA DAN PENYELESAIANNYA AGAR SIHAT TANPA UBAT

10 KELEBIHAN LECITHIN YANG MESTI ANDA KETAHUINYA AGAR TIDAK TERSALAH PILIH