Thursday, 7 April 2016

STROK : TANDA-TANDA STROKE BOLEH MEMBAWA MAUT JIKA TIDAK DIRAWAT SEGERA

Stroke...tak kenal erti umur..sama da tua atau muda..berlaku secara tetiba tanpa meninggalkan isyarat dahulu,...


APA ITU STROKE?




Orang dok ramai cakap ape itu stroke..Stroke dalam bahasa omputih...tapi dalam bahasa melayu pulak angin ahmar..sebelum nie saya da jelaskan tentang stroke..

Ada beberapa jenis stroke..yang boleh dikategorikan...boleh click kat cini..yang terbaru lak stroke haba...Stroke haba terjadi apabila suhu dalam meningkat dengan mendadak...yang mana dalam badan kita ada suhu yang mengawal keadaan suhu tertentu..Contohnya, jika keadaan panas diluar, badan akan menghasilkan suhu sejuk mengikut suhu badan..Dan jika keadaan diluar sejuk..badan akan menghasilkan suhu sejuk mengikut keadaan suhu badan juga..

Tetapi jika suhu diluar terlampau panas..badan sukar untuk menghasilkan suhu juga..kerana haba dalam badan tinggi dan menyebabkan suhu badan pun meningkat..Dan nie boleh terjadinya stroke haba..



Tanda-tanda nie boleh kita jadikan panduan akan datang..HIHIHI..Sebabnya sekarang dah hujan jugak kan..ada sesetengah tempat masih lagi dilanda cuaca panas...jangan dibuat main tau sekarang dengan cuac panas...Atmosfera kita sekarang dah nipis..lapizan ozon pulak makin nipis je..untuk tapis ultra ungu yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit..

Jadi, langkah-langkah pencegahan seharusnya lah diambil untuk memastikan kita berada dalam keadaan berjaga-jaga..

Tak kira apa jenis stroke pun..boleh membawa maut..dicegah dan dirawat dari awal...Jadi, sama-sama kita mengingatkan sesama yang lain untuk membantu mereka yang lain agar dapat mencegah dari awal..