JOM KENALI CIRI GEMUK - CINTA HATI SAYA

Wednesday 15 April 2015

JOM KENALI CIRI GEMUK

Selalu kita sebut gemuk..gemuk..gemuk..Salah ke menjadi seorang yang gemuk..?? Memang tak salah kan..tapi kita tahu tak..yang gemuk nie ada macam-macam jenis..Ada yang gemuk air la..Gemuk daging la,.Gemuk epal la..Gemuk buah pear la..

Tak kira la gemuk apa sekali pun..yang paling utama nya..adakah ianya selamat untuk diri sendiri..Kita tahu tak kita gemuk nie sihat ke tak..Even nampak dari fizikal memang sihat..tapi bile buat checkup..macam-macam masalah pulak yang timbul kan..



Jom kita kenali ciri-ciri gemuk..

1.   Gemuk Air
     Kategori ini disebabkan badan menyimpan kapasiti air yang tidak diperlukan oleh tubuh. Biasanya badan akan menggeleber dan lembik oleh kerana air yang berlebihan tadi. Orang yang gemuk air juga lebih cepat letih dan penat apabila melakukan aktiviti harian. Dan kalau timbang berat waktu pagi dan malam, akan ada perubahan 1-2 kg kurang atau lebih. Itu maknanya terdapat lebihan gumpalan air dalam badan. Kebanyakan yang mengalami gemuk air ni, anak dara baru kahwin ataupun ibu-ibu lepas bersalin. Biasanya tak susah sangat berat nak turun.

2. Gemuk lemak
   Gemuk lemak biasanya badan akan lembik tetapi sedikit pejal seperti kita masukkan bancuhan tepung dengan sedikit air ke dalam belon. Kemudian ramas-ramaskan belon tu. Begitulah keadaannya badan kita kalau kita gemuk lemak. Dan ada juga saya pernah terbaca, yang orang kategori gemuk lemak ni sering berlaku kepada mereka yang mempunyai bentuk badan jenis bentuk epal.


3. Gemuk Daging
   Gemuk daging biasanya badan berasa berat dan pejal. Gemuk lemak terjadi kerana disebabkan masalah kegemukan yang terlalu lama terjadi contohnya dari kecil lagi memang badan jenis tembam dan debab. Cara nak check, cuba pegang lengan tangan, lepas tu kalau rasa solid, pejal, tak menggeleber, itu boleh dikategorikan dalam gemuk daging. Kalau kategori ni, proses mengurangkan berat badan agak sukar kerana lemak sudah bergumpal dengan daging. 

Anda dikategorikan gemuk ape...???

Nak cara untuk kurus...meh pm saya..

Hafza Aein  Shaklee Independent Distributor [ID No : 979401]

017-3739567|aein_pspns@yahoo.com.my
SENTIASA SELAMAT, SENTIASA BERKESAN, SENTIASA MESRA ALAM

No comments:

Post a Comment