MASALAH YANG DIHADAPI OLEH SI OBESITI

Selalunya kita sering dengar..orang gemuk nie memang banyak masalah..Memang tak dinafikan lagi..Maaf ye bukan nak mengata..tapi itulah hakikatnya..Malaysia merupakan sebahagian penyumbang kegemukan..Jom kita senaraikan masalah yang sering dihadapi oleh mereka yang berbadan besar nie..


 Masalah yang sering dihadapi oleh mereka yang berbadan besar :-


* Kesukaran bernafas - Mereka yang berbadan besar selalunya mengalami masalah pernafasan..Dimana, saluran pernafasan mereka tersekat oleh lemak-lemak yang terdapat pada badan mereka..Ini menyebabkan jantung sukar untuk mengepam aliran darah yang membawa oksigen dengan secukupnya..Ini akan membuatkan mereka berasa cepat letih, malas


*  STRETCH MARK - biasanya mereka yang obesiti pasti mengalami stretch mark..Dan ada sesetengah meraka tidak menhadapinya..Hal ini kerana, kandungan lemak yang berada dalam badan seseorang mempengaruhi kulit..Macam orang yang mengandung..biasanya mereka akn dapat stretch mark ni..disebabkan ketegangan kulit.


* Kurang keyakinan diri - Kadang-kadang ada diantara mereka kurang berkeyakinan untuk tampil dikhalayak ramai..Sebabnya takut mereka akan ditertawakan..dipandang hina..dan lain-lain..Masalah ini selalu terjadi dalam bab percintaan..tapi tak semua la kan...ada je yang boleh trima pasangan mereka..


* Keadaan fizikal - Kalau dah nama obesiti..pasti mereka berbadan besar kan..bile badan besar..mulalah orang pertikaikan bentuk fizikal seseorang tu...Badan menggeleber la..paha besar la..kulit tidak sekata la..sukar nak bergerak..macam-macam lagilah..lagi satu..susah nak cari pakaian yang sesuai..sampai ada yang kne tempah..
perut menggeleber

* Penyakit - Bile dah obesiti..mula la timbul macam-macam penyakit yang ada...Kene darah tinggi la..kencing manis la..asma la..macam-macam lagi la..penyakit yang timbul..sebabnya cara pemakanan yang tidak seimbang telah menyebabkan terjadinya obesiti ini..Sebab tu lah..kita kene kawal pemakanan supaya penyakit tak timbul..


pemakanan tidak seimbang
 Jadi..fikir-fikirkan lah..mane yang terbaik untuk anda..pilihan ditangan anda..Jika inginkan kesihatan yang baik..kenelah bertindak sekarang..Saya ingin membantu anda untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik dengan pemakanan yang selamat..Ni set kurus yang dicadangkan..

okey...selamat malam..

Popular posts from this blog

PETUA MENGHILANGKAN/MENGURANGKAN ASMA(SEMPUT) SECARA SEMULAJADI AGAR KEKAL SIHAT

PENYAKIT ASMA DAN PENYELESAIANNYA AGAR SIHAT TANPA UBAT

10 KELEBIHAN LECITHIN YANG MESTI ANDA KETAHUINYA AGAR TIDAK TERSALAH PILIH